måndag 9 augusti 2010

The Soundtrack of Our Lives

Varje skoldag här i Thailand börjas med flagghissning och nationalsång. I varje varuhus pumpar de internationella radiohitsen med Lady Gaga, Jason Mraz, Justin Bieber osv. Thailändarna älskar musik.

Musik förenar. Musikstilen är den viktigaste delen av många gängs identitet. Musik påverkar. Musik förmedlar känslor. Musik skapar atmosfär. Tänk bara på hur musik används i filmer, vi vet när det börjar bli spännande bara av att lyssna på soundtracken. Häromdagen när vi åkte igenom China Town så hade taxichauffören på sin skiva med klassisk kinesisk musik. Det kändes som vi åkte genom en film.

Musik väcker minnen, sånger vi lyssnade till när vi var nykära, sånger vi sjöng när vi var barn, sånger vi sjöng när vi fattade heliga beslut, sånger som tröstade under tider av sorg eller kamp. Vilken kraft det finns i musik!

Vad har du för soundtrack i ditt liv? Kung David beskriver något oerhört vackert i Psalm 40:

2 Jag väntade ivrigt på HERREN, och han böjde sig till mig och hörde mitt rop.
3 Han drog mig upp ur fördärvets grop,ur den djupa dyn. Han ställde mina fötter på en klippa och gjorde mina steg fasta.
4 Han lade i min mun en ny sång, en lovsång till vår Gud.
Många skall se det och frukta, och de skall förtrösta på HERREN.

När det känns som man sjunker i de oändliga behoven, allt som gått fel, missförstånden, tröttheten, oron, prövningarna eller sin egen oduglighet, då behöver man VÄNTA. IVRIGT. på HERREN.

Han böjer sig till oss. Lutar sig mot oss. Lyssnar. Drar oss upp.
Och ger oss en ny sång. En ny soundtrack. Från att det varit ute med oss fylls vi med toner av hopp, tröst, uppmuntran, tro, tacksamhet, kraft, glädje, kärlek.

Många påverkas av atmosfären runt omkring dig.
De ser att det går att lita på Gud. De hör det på musiken.

Nu höjer vi volymen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack! De verserna var till mig...! Var på underbart möte i Siljansnäs i lördags. Predikan var om lovsång o jag sjunger än... O kan inte sluta. Det är så härligt!
Tänker på er! Ni är så fina förebilder! Ber för er!

/ Hanna Norling. Siljansnäs ( fd. Västerås. Kungsör)